HTML

Motorosközeg

Hírek,agymenések,mainstream motoros média, bemutatók,beszámolók,eszmefuttatások

Címkék

2011 (1) 400ccm (1) beszámoló (1) bmw (5) bokszer (2) bsa (2) ducati (1) felújítás (3) hathenger (1) hightech (1) interpolii (1) kawasaki (4) kiegészítők (1) leírás (1) norton (2) r65 (3) restaurálás (2) rizoma (1) rotary (2) triumph (3) túra (3) wankel (2) yamaha (1) z1000 (1) z750r (1) Címkefelhő

Friss topikok

  • pomohon: Inkább a 3000 km kénti olajcsere az ami fura. De be kell tartani . És örök élet +1nap. (2017.07.13. 18:34) Miért (nem) jó motor az FMX 650
  • Nbalint: Szegény z1000-ret nagyon elrondították. Ezt leszámítva, amúgy lehet sikeres szerintem. A hornet S ... (2010.09.30. 16:47) 2011 Kawasaki Z1000S

Linkblog

Miért (nem) jó motor az FMX 650

2013.03.20. 14:24 :: Nbalint

Ideje ismét búcsút inteni egy korszaknak, egy motornak, az FMX eladósorba került. Amikor visszagondoltam az együtt töltött kilométerekre, az első dolog, ami beugrott, az üresség volt, a második meg a semlegesség. Adott esetben ez előny is lehetne, nézőpont kérdése. Szeretném most magamra vállalni a motoros nézőpontot, s abból visszanézve értékelni az FMX-et.

SAM_1428_1024x768.JPG

Az FMX egy alapvetően egy jó, de nagyon unalmas motor, de erről sajnos nem Ő tehet. Nagyon szívesen leülnék beszélgetni azzal az elmebeteggel, aki kitalálta, hogy az öreg Dominator motorblokkjának egy visszafojtott változatát használják fel, és nem mondjuk az XR650R finomított változatát. Biztosan drágább lett volna, de fogyott is volna rendesen.

Először is szeretném kijelenteni, hogy nem hiszek az univerzális, túinván eszközökben, mert ugyan képesek ellátni több feladatot, de soha nem tökéletesen. Az FMX egy kicsit utcai motor, kicsit supermoto, amit a Honda Funmoto-ként nevezett el.

Vajon mi járhatott a Honda mérnökeinek a fejében, amikor összeállították ezt a konstrukciót?

Pro.:
-Modern dizájn
-Ütős dupla csövek
-Nagyon precíz kezelhetőség, hétköznapi szinten kiváló futómű

Kontra.:
-ősrégi, eredeti állapotában sem túl erős, de a környezetvédelmi előírások miatt visszafojtott, lapos karakterű dögunalmas és kifejezetten gyenge blokk
-gyalázatos műszerezettség
-kicsi tank
-közepes fékek


SAM_1430_1024x768.JPG
A hajtómű annyira öreg, hogy hufu fáraó piramisát is ezzel hajtották. Világos, hogy a költségeket kordában kellett tartani, de hogy miért pont ezt az erőforrást kellett választani, azt egyszerűen nem értem. Ha gonosz akarnék lenni, azt mondanám: biztosan maradt raktáron egy pár ezer Dominátor blokk régebbről. Természetesen más egyéb tipikus Honda alkatrészeket is fel lehet fedezni a motoron, kapcsolók, tanksapka, ezen alkatrészek azonban rendesen teszik a dolgukat, nincs velük különösebb probléma.

A motor vegyes megítélése nagyjából a tesztekben is visszaköszön. Általában közepes, vagy annál rosszabb értékelést kapott, sőt, a konklúzió is nagyjából megegyezett: ez egy jól összerakott, de unalmas motor, ami tökéletesen alkalmas munkába járásra, olcsó fenntarthatósággal, egyszerűséggel. Ezzel csak az a probléma, hogy pusztán ilyen használatra teljesen indokolatlan egy 650-es, 5-6 literes fogyasztású motor, vesz az ember egy robogót, és kész. Aki élménykedésre vágyik, az meg vesz KTM-et, stb.

Egyszerű ez, mint a virslifőzés. Nem is kell annyira meglepődni azon, hogy borzalmas eladási statisztikái voltak a motornak, valamint a használtmotor piacon jóval ár alatt mennek, a piac pontosan beárazza magának a portékát.

SAM_1433_1024x768.JPG

Az együtt eltöltött húszezer kilométer során soha nem hagyott ott, mindig pöccre indult. Konstrukciója egyszerű, de mégsem nevezném könnyen karban tartható motornak, köszönhetően néhány érdekesen elhelyezett alkatrésznek, valamint annak, hogy általában az alkatrész kereskedőknek nem nagyon van fogalmuk arról, hogy mi ez (két szett kormánycsapágyat kellett visszaküldeni, mert rosszat küldtek).

Voltam vele pár hosszabb távú túrán (3-400km/nap), nyilván nem kell meglepődni azon, hogy nem kifejezetten alkalmas erre a feladatra, a szűk ülés puszta látványa zsibbasztja a segget és akkor még rá sem ültél. Adjuk ehhez hozzá a kicsi tankot és a rossz pakolhatóságot, nem kell agysebésznek lenni, hogy lássuk a korlátait. Szerpentines csapatás a motor barátságos karaktere miatt hatalmas élmény lehet, csak legyen ilyen lehetőség a közelben.

Mindenképpen ki kell emelnem a motor robusztusságát, ami tényleg nem semmi. 2012. február elsején kb. 40 km/h sebességgel hátulról belementem egy álló autóba. A becsapódás során triplaszaltóban repültem le a motorról és estem be két betontuskó közé, hatalmas szerencsével megúsztam egy részleges csuklótöréssel. Majd összeszartam magam, annyira fájt a karom és már akkor görbe vázakat, törött kormány-nyakakat vizionáltam, de az átvizsgálás után azonban döbbenve nyugtáztuk, hogy a sérült felnin, a fejidomon, az első sárvédőn, törött indexeken és lábtartón kívül a motornak semmi más baja nem esett.

Sajnos nem egyszerű megítélni ezt a motort, de azt hiszem, hogy motoros szemszögből sajnos ki kell jelentenem: nem különösebben jó, csak egy tárgy és ez a bajom a Hondák többségével: egy vödör hányásnak is több karaktere van, mint a modelljeik többségének. Hibátlanul összerakott, finomított, tökéletesen működő tárgyak, de rajongani nehéz értük. (megjegyzés: ennek ellenére a következő motorom is Honda lett).

 SAM_1441_1024x768.JPG

Tehát akkor miért jó az FMX?   
A fentebb felsorolt tulajdonságokból kiindulva kezdők és újrakezdők ideális választása lehet, mert nagyon felhasználóbarát, könnyen kezelhető darab, valamint szerintem baromi jól néz ki azokkal a dupla csövekkel, feszes, modern vonalak jellemzik az egész motort. Az sem lehet véletlen, hogy nem motorozó ismerőseim véleménye szerint ez volt az eddigi „legfélelmetesebb, leginkább veszélyesnek tűnő” motor, amit nálam láttak, tehát a dizájn működik. Farkasbőrbe bújt bárány tipikus esete…Az FMX legnagyobb fegyverténye azonban nem más, mint az ára. Ennyiért ilyen idős motort, ezzel a dizájnnal aligha kapni máshol, ami főleg manapság koránt sem utolsó szempont. Példának okáért a kategóriatársa, a DRZ 400 is jellemzően 20-30%-al kerül többe.

 

Mindenkit arra intenék, hogy jól gondolják át a vásárlást és tegyék fel a kérdést: mire fogják használni legfőképpen a motort.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskozeg.blog.hu/api/trackback/id/tr655150221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

berlingo 2017.04.21. 17:45:58

Dögunalmak a Hondák? Ilyen ostoba hozzáállással miért ír valaki tesztet. Mi unalmas? Megbízható, elvisz A-ból B-be, működik rajta minden berendezés, nem hagy az út szélén? Ezek inkább erények. Ha izgalomra vágysz, ott van a jobb kezed, vagy Vegyél KTM-et, ami úton-útfélen lerohad, beszarik az elektronikája, lerázza magáról az összes csavart, cserébe ronda is, kényelmetlen is. De leginkább vegyél biciklit, az szidhatod, hogy kevés a lóerő. Te nem vagy MOTOROS!

pomohon 2017.07.13. 18:28:30

Semmi esetre nem lehet unalmasnak nevezni. Ugyanis ez a motor olyan mint egy testhezálló ruha. Amilyen a gazdája olyan az FMX is. Ha Állatkodni akarsz vele akkor lehet. Ha simán közlekedni akkor azt is. Szerpentines (pl Pilis ,Mátra, stb) úton el lehet kenni egy kis tudással szinte bármilyen jármű száját. Jó gumikat kell rá rakni ( Michelin Pilot Powerpoint 2ct ) és technikás úton kevés ellenfele van.Summa summárum ez egy jó motor és csak a gazdáján múlik ,hogy unalmas vagy nem. Na és egy jó kipufogó kötelező a karakterhez.

pomohon 2017.07.13. 18:34:14

Inkább a 3000 km kénti olajcsere az ami fura. De be kell tartani . És örök élet +1nap.